Stymulowanie rozwoju mowy

Kilka wskazówek jak stymulować rozwój mowy dziecka w wieku przedszkolnym?

  • Zapoznajemy dziecko ze schematem własnego ciała. Zaburzenia w schemacie własnego ciała mogą powodować zaburzenia praksji oralnej (mowy).
  • Zachowujemy wspólne pole uwagi z dzieckiem. Angażujemy się w czynności które wykonuje dziecko, aktywnie kierujemy jego uwagę poprzez np. wskazywanie „daj mi to…”, „ o zobacz”, „co to?”. Zadajemy pytania do konkretnej sytuacji i nawiązujemy kontakt wzrokowy.
  • Naśladujemy. Naśladujemy odgłosy zwierząt, środków transportu itp. Aranżujemy zabawy naśladujące życie codzienne np. gotowanie, mycie zębów itp.
  • Układamy z dzieckiem rytmy i sekwencje. Ważną rolę w rozwoju mowy odgrywa rytmiczność i sekwencyjność. Możemy wykonywać z dzieckiem proste sekwencje ruchowe np. klaszcząc, tupiąc, podskakując. Układamy sekwencje na przedmiotach.
  • Wykonujemy ćwiczenia całego ciała. Rozwijanie motoryki dużej jest bazą do rozwoju małych ruchów.
  • Wykonujemy przeróżne ćwiczenia manualne. Ugniatamy, wałkujemy plastelinę, drzemy na małe kawałki gazetę lub papier, malujemy palcami itp. Precyzyjne ruchy dłoni i palców działają stymulująco na rozwój mowy.
  • Śpiewamy i tańczymy.
  • Ograniczamy czas spędzony przed telewizorem i tabletem.
  • Czytamy dziecku bajki i opowiadania.
  • Rozpoznajemy dźwięki z otoczenia.
  • Uczymy dziecko wierszyków, wyliczanek. Bawimy się w masażyki.
  • Wykonujemy ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie na styropianowe kulki, na płomień świecy.
  • Pijemy przez słomkę gęste napoje.
  • Wykonujemy ćwiczenia artykulacyjne: języka, warg, policzków.
  • Podajemy dziecku pokarm zgodnie z jego rozwojem. Dziecko w wieku przedszkolnym nie musi mieć miksowanych posiłków. Grudki, kawałki dają dziecku doświadczenia sensoryczne w obrębie jamy ustnej.
  • Ćwiczymy rozumienie słownych wypowiedzi. Dziecko nie będzie mówiło, jeżeli nie będzie rozumiało.
  • Układamy z dzieckiem puzzle, historyjki obrazkowe.

Pozwólmy naszym dzieciom rozwijać się w atmosferze bezpieczeństwa, miłości i czułości jaką daje nam rodzina. Wymienione powyżej aktywności sprzyjają nie tylko rozwojowi mowy - dają nam możliwość spędzenia czasu razem z dzieckiem, spojrzeniem na jego potrzeby emocjonalne i intelektualne.

Źródła wykorzystane :

Podsiadla-Kabacińska Violetta Kształtowanie mowy i języka u dzieci z opóźnionym rozwojem mowy (webinar);

Emiluta –Rozya D., Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym;

Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy

Opracowała Ewelina Woźniak - logopeda